TÅGaparty.
Tåg är ett miljövänligt sätt att resa. Om det hela sköts rätt kan det också vara riktigt angenämt. Det är rofyllt att se landskapet susa förbi fönstret och känna krängningarna på rälsen. Dessvärre har det utvecklats till en besvärlig reseform och denna snörika och kalla vinter har inte förändrat resenärernas syn till det bättre.
Det är den 22 februari och SJ:s Jan Forsberg - VD för ett av Sveriges mest utskällda företag - håller presskonferens. Där får han stå till svars för varför det rådande trafikkaoset - med inställda turer, ändlösa förseningar och bristande information - har uppkommit. Problemet har sin grund dels i att politikerna har struntat i att ta beslut som borgat för ett tillräckligt underhåll av järnvägsnätet och dels i att ingen har ett övergripande ansvar. SJ har ansvar för sina tåg, Banverket ska stå för plogning och spårunderhåll och till detta kommer alla mindre bolag som tack vare avregleringen sköter om trafiken på vissa sträckor.
Avregleringen av järnvägstrafiken ses som ett chansartat ideologiskt högerexperiment av belackarna. Om det realiseras fullt ut kommer Sverige att vara det enda landet i Europa med helt avreglerad järnvägstrafik. Redan nu kan vi ana vartåt det lutar, kvalitetsmässigt sett. Storbritannien avreglerade också men staten höll ändå ett strikt vakande öga för att se till att de privata aktörerna upprätthöll en lägsta servicenivå. Den viktigaste linjen - mellan London och Edinburgh - har till och med återgått i statlig ägo efter att National Express inte kunnat sköta sina åtaganden.
I ett glesbefolkat land som Sverige kommer möjligheten att välja tåg som alternativ att bli en regional fråga. I områden med många resenärer kommer bolag att slåss om trafikrättigheterna och därmed tvingas lägga låga bud som inte ger ekonomiskt utrymme för inköp av moderna vagnar, införsel av ett vettigt biljettsystem eller någon kundservice värd namnet. I områden med få resenärer kommer inga privata bolag ens att vara intresserade av att sköta trafiken, eftersom lönsamheten är låg. Detta tvingar fler att ta bilen eller välja andra sätt att resa som inte är lika miljövänliga och detta går ju stick i stäv med den hållbara utveckling vi så väl behöver. Om vi ser förbi kvartalsrapporter och årsvinster inser man snabbt att på lång sikt finns inga vinnare alls. Hur (klimat-)smart är det?
Källor:
Hallengren, Lena m. fl: "Vi river upp avregleringen av Sveriges järnvägstrafik", i: Dagens Nyheter [online]. Publicerat 20090701. Tillgänglig 20100222.
URL: http://www.dn.se/opinion/debatt/vi-river-upp-avregleringen-av-sveriges-jarnvagstrafik-1.901937.
Sandlin, Lena: "Avreglering medför risker", i: Västerbottens Folkblad [online].
Publicerad 20090708. Tillgänglig 2010022. URL: http://www.folkbladet.nu/?p=150415.
"Vi beklagar att vi inte räcker till", i: Aftonbladet [online].
Publicerad 20100222. Tillgänglig 20100222.
URL: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6656343.ab.
Bildkälla:
http://hotlineoncall.nationaljournal.com/train_old.jpg
Kommentarer
Trackback