Lyssna På Dina Lärare.


Två högstadietjejer på Lidingö ville ha bättre betyg, men visste inte hur de skulle bära sig åt. Att vara flitigare i skolan var förstås inget alternativ, men så yppade sig ett gyllene tillfälle. En fult tillägnad nyckelknippa gav dem tillträde till lärarrummet och för att ligga steget före beslöt sig tjejerna för att installera avlyssningsutrustning för att på så sätt veta vad som sades på lärarkonferensen. Deras lilla experiment hade säkert fungerat ypperligt om inte en av dem hade skrivit om tilltaget på Facebook, varvid allt uppdagades och flickorna bötfälldes.

Incidenten visar hur kreativitet, egocentrism, förslagenhet och total tanklöshet kan få sitt utlopp. Flickornas kreativitet - om än felriktad - är uppmuntrande. Förslagenheten, egocentrismen och brist på respekt för andra människors integritet är desto mindre uppmuntrande, men ett signum för hur samhället utvecklats. Deras tanklösa oförmåga att hålla tyst om sin bedrift är desto mer begriplig. Att skryta när man borde hålla käften är ett typiskt uttryck för ungdomligt oförstånd och ledde lyckligtvis till att deras ofog avslöjades.

En önskan hos alla pedagoger är ha förmågan att trollbinda och skapa kunskapstörst. Vi vill att eleverna ska lyssna andäktigt och hörsamma det vi säger. De här flickorna var fullt beredda på att göra det.



Källa:

Klaasen, Johanna: "Lidingö-flickor buggade lärarrum", i: Aftonbladet [online].
Publicerad 20100824. Tillgänglig 20100824.
URL: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7663789.ab

Bildkälla: http://fpsl.files.wordpress.com/2007/04/352px-thisbe11.jpg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0