NerSAABlade.
Anställda på SAAB behöver inte åka berg- och dalbana för att få det tvivelaktiga nöjet att kastas mellan hopp och gränslös förtvivlan. Det räcker att de öppnar en dagstidning och läser om sin arbetsplats. Den ena veckan är läget mörkt, veckan efter ljust och positivt och den tredje veckan mörkt och hopplöst igen, eftersom finanskolosser spelar ett högt och oförutsägbart spel med bilmontörernas födkrok som insats.
SAAB har haft stora problem med ekonomin under lång tid och trots detta lyckats hålla näsan ovan vattenytan, men nu ser det ut som att företagets saga skulle kunna vara all. Finanskrisen - som slog först och hårdast mot den amerikanska bilindustrin - skyndade förmodligen bara på den process som kanske är oundviklig. Storskaliga, tillverkningbaserade arbetsplatser med stor personalstyrka är en sysselsättningsform som varit och är på starkt nedåtgående. I synnerhet i Europa och USA, där anställda inte nöjer sig med skitlöner för jobbet de utför, finns det ingen ekonomi i detta sätt att tillverka dyra kapitalvaror. I den mån fabriker fortfarande finns, blir de mer och mer ett fenomen i den så kallade tredje världen och inte ens där kommer de så klart att vara för evigt.
Det anrika företaget SAAB startades som Svenska Aeroplan Aktiebolag 1937 och ägnade det första decenniet åt att konstruera och bygga flygplan. När andra världskriget tog slut föddes planerna på personbilstillverkning och i början på 1950-talet kom den första SAAB:en, en bil som givits aerodynamisk form, framhjulsdrift - vilket var ovanligt - och tvåtaktsmotor. Under 1990-talet kom företaget i utländsk ägo och sedan 1998 ägs det av General Motors. Bland det första moderföretaget gjorde var att låta sina andra bilmärken utrustas med SAAB:s speciella växellådstyp. Nu vill GM gärna bli av med denna uppenbara black om foten och Koenigsegg med kompanjoner skulle gå in som nya ägare. Affären har dock dragit ut så på tiden att den nu helt går i stöpet. SAAB blöder bokstavligen pengar och det ser faktiskt ut som att företaget står inför sin undergång.
Att världens ekonomi står inför en stor omdaning är klart. Under ganska lång tid har de asiatiska ekonomierna knappat in på det europeiska och amerikanska försprånget och spekulationer kring inte bara SAABS:s öde utan också Volvos eventuella framtid inom en kinesisk koncern har lurat fram både hopp men också rädsla och fördomar om de nya tigerekonomierna i öst. Vi måste tänka om och tänka nytt eftersom världsekonomin och marknaden är ungefär lika pålitliga som tonåringar med allvarliga hormonsvängningar.
Många på arbetsmarknaden har det väldigt tufft idag. Dock slipper lyckligtvis de flesta att på samma brutala sätt som de SAAB-anställda få besked om att den ljusnande framtid de hoppats på verkar gå om intet.
Källa: "SAAB". Wikipedia. Publicerad/senast ändrad 20091125. Tillgänglig 20091125.
URL: http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab
SAAB har haft stora problem med ekonomin under lång tid och trots detta lyckats hålla näsan ovan vattenytan, men nu ser det ut som att företagets saga skulle kunna vara all. Finanskrisen - som slog först och hårdast mot den amerikanska bilindustrin - skyndade förmodligen bara på den process som kanske är oundviklig. Storskaliga, tillverkningbaserade arbetsplatser med stor personalstyrka är en sysselsättningsform som varit och är på starkt nedåtgående. I synnerhet i Europa och USA, där anställda inte nöjer sig med skitlöner för jobbet de utför, finns det ingen ekonomi i detta sätt att tillverka dyra kapitalvaror. I den mån fabriker fortfarande finns, blir de mer och mer ett fenomen i den så kallade tredje världen och inte ens där kommer de så klart att vara för evigt.
Det anrika företaget SAAB startades som Svenska Aeroplan Aktiebolag 1937 och ägnade det första decenniet åt att konstruera och bygga flygplan. När andra världskriget tog slut föddes planerna på personbilstillverkning och i början på 1950-talet kom den första SAAB:en, en bil som givits aerodynamisk form, framhjulsdrift - vilket var ovanligt - och tvåtaktsmotor. Under 1990-talet kom företaget i utländsk ägo och sedan 1998 ägs det av General Motors. Bland det första moderföretaget gjorde var att låta sina andra bilmärken utrustas med SAAB:s speciella växellådstyp. Nu vill GM gärna bli av med denna uppenbara black om foten och Koenigsegg med kompanjoner skulle gå in som nya ägare. Affären har dock dragit ut så på tiden att den nu helt går i stöpet. SAAB blöder bokstavligen pengar och det ser faktiskt ut som att företaget står inför sin undergång.
Att världens ekonomi står inför en stor omdaning är klart. Under ganska lång tid har de asiatiska ekonomierna knappat in på det europeiska och amerikanska försprånget och spekulationer kring inte bara SAABS:s öde utan också Volvos eventuella framtid inom en kinesisk koncern har lurat fram både hopp men också rädsla och fördomar om de nya tigerekonomierna i öst. Vi måste tänka om och tänka nytt eftersom världsekonomin och marknaden är ungefär lika pålitliga som tonåringar med allvarliga hormonsvängningar.
Många på arbetsmarknaden har det väldigt tufft idag. Dock slipper lyckligtvis de flesta att på samma brutala sätt som de SAAB-anställda få besked om att den ljusnande framtid de hoppats på verkar gå om intet.
Källa: "SAAB". Wikipedia. Publicerad/senast ändrad 20091125. Tillgänglig 20091125.
URL: http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab
Kommentarer
Trackback