Ler i m(j)ugg.
Någon hävdade i en krönika häromdagen att kronprinsessans stundande bröllop med gymägaren från Ockelbo kan ta Sverige ur den ekonomiska krisen. Om ett år står hon brud och fram tills dess har svensk detaljhandel ett gyllene tillfälle att skapa och marknadsföra produkter som på olika sätt kan kopplas till denna begivenhet. Kan man inte se de exklusiva porslinsmuggarna prydda med de unga tu för sitt inre öga redan nu?
Dock fruktar krönikeskribenten att det inte finns beredskap för detta. Detaljhandlarbranschen är för dålig på att läsa och förutsäga trender och risken blir att varorna kommer ut för sent i butikerna och sedan blir en dammsamlande lagerpropp när bröllopsyran väl är överstånden och de nygifta inte längre är lika hett nyhetsstoff.
Nästa bransch som ska vakna ur sin passiva slummer är turist- och eventbranschen som måste börja analysera vad det kan tänkas vara för slags kunder och gäster som lockas till Sverige för att bevittna spektaklet. Det man kan förmoda med viss säkerhet är att det inte i lika hög grad är tyskar med husvagnar, utan istället lite mer sofistikerade gäster som vill bo ståndsmässigt på hotell och som gärna vill kunna berätta för sina förnäm vänkrets att de minsann var på plats i Sverige när den där Victoria gifte sig med sin ofrälse. Och sådana gäster genererar pengar. Så vad väntar vi på?
Det kan ligga något i vad skribenten säger. Trendkänslighet kanske inte är den mest framträdande egenskapen här. Skulle Volvo annars ha tillverkat bränsleslukande monsterbilar intill ruinens brant medan marknaden ropade efter bensinsnåla, lättparkerade fordon? Skulle H&M annars anlita exklusiva designers till sina nya kollektioner när allt fler kunder hoppas göra sina bästa vårfynd bland de brokiga hyllorna på Myrorna?
Eller så är strategin i själva verket mycket väl anpassad till den betydligt kallare värld vi lever i. Detaljhandeln tar det lugnt och bidar sin tid. Är inte alls rädd för att bli sittande med porslinsmuggarna där Vickans och Dannes nyförlovade leenden glittrar ikapp. Det kommer att finnas avsättning för det som blir över. Det kommer att komma en ny, lönsam morgondag. En ny morgondag då de arbetslösa horderna från tillverkningsindustrin inte längre har råd att gå på DUKA för att handla finporslin, utan slinker in på Ö&B istället.
Victoria och Daniel kommer att fortsätta le i år framöver - på frugalt dukade frukostbord i hela vårt avlånga land.
Dock fruktar krönikeskribenten att det inte finns beredskap för detta. Detaljhandlarbranschen är för dålig på att läsa och förutsäga trender och risken blir att varorna kommer ut för sent i butikerna och sedan blir en dammsamlande lagerpropp när bröllopsyran väl är överstånden och de nygifta inte längre är lika hett nyhetsstoff.
Nästa bransch som ska vakna ur sin passiva slummer är turist- och eventbranschen som måste börja analysera vad det kan tänkas vara för slags kunder och gäster som lockas till Sverige för att bevittna spektaklet. Det man kan förmoda med viss säkerhet är att det inte i lika hög grad är tyskar med husvagnar, utan istället lite mer sofistikerade gäster som vill bo ståndsmässigt på hotell och som gärna vill kunna berätta för sina förnäm vänkrets att de minsann var på plats i Sverige när den där Victoria gifte sig med sin ofrälse. Och sådana gäster genererar pengar. Så vad väntar vi på?
Det kan ligga något i vad skribenten säger. Trendkänslighet kanske inte är den mest framträdande egenskapen här. Skulle Volvo annars ha tillverkat bränsleslukande monsterbilar intill ruinens brant medan marknaden ropade efter bensinsnåla, lättparkerade fordon? Skulle H&M annars anlita exklusiva designers till sina nya kollektioner när allt fler kunder hoppas göra sina bästa vårfynd bland de brokiga hyllorna på Myrorna?
Eller så är strategin i själva verket mycket väl anpassad till den betydligt kallare värld vi lever i. Detaljhandeln tar det lugnt och bidar sin tid. Är inte alls rädd för att bli sittande med porslinsmuggarna där Vickans och Dannes nyförlovade leenden glittrar ikapp. Det kommer att finnas avsättning för det som blir över. Det kommer att komma en ny, lönsam morgondag. En ny morgondag då de arbetslösa horderna från tillverkningsindustrin inte längre har råd att gå på DUKA för att handla finporslin, utan slinker in på Ö&B istället.
Victoria och Daniel kommer att fortsätta le i år framöver - på frugalt dukade frukostbord i hela vårt avlånga land.
Kommentarer
Trackback